+38 (044) 501 38 89 +38 (066) 980 49 33
+38 (063) 055 87 39 +38 (098) 108 76 56

СПЕЦІАЛЬНИЙ ДОЗВІЛ БЕЗ АУКЦІОНУ

12 Липня 2021
СПЕЦІАЛЬНИЙ ДОЗВІЛ БЕЗ АУКЦІОНУ

Ну що ж… Ще один тиждень пройшов більш менш спокійно… І ми знов можемо просто поговорити про щось цікаве 😊

А що для надрокористувача може бути цікавіше ніж отримання спеціального дозволу на користування надрами? Взагалі то багато чого, але сьогодні ми, як і обіцяли, розповімо все що знаємо (ну майже все:)) про отримання спеціального дозволу без аукціону.

ℹ️ Кого цікавлять інші шляхи отримання цього заповітного паперу дивіться наші попередні публікації ➡️ https://ugs.ua/news/spetsialnyy_dozvil_auktsion

Порядок отримання спеціального дозволу без аукціону затверджений постановою КМУ від 30 травня 2011 року №615 ➡️ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615-2011-%D0%BF#Text

Постанова ця і в першій редакції вже була дуже цікава, кожен раз як перечитували, так щось нове знаходили… вірніше таки дочитувались до змісту написаного… А зараз… За роки її дії в неї було внесені безліч правок 21 постановою КМУ, тобто більше ніж 2 постанови з правками на рік. Тому огляд шляху отримання спеціального дозволу без аукціону, а також підводних каменів ми надаємо станом на літо 2021 року. Ну а будуть зміни – будемо доповнювати))

1️⃣ Кому підходить❔ Перелік умов, за яких дозвіл надається без аукціону визначений в п. 8 даної постанови ➡️ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615-2011-%D0%BF#Text

1.1. В першу чергу тим підприємствам, які за власні кошти здійснили геологічне вивчення та затвердили запаси корисних копалин.

📍 На що звернути? На терміни: не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

1.2. Одноразове розширення меж раніше наданої у користування ділянки надр.

📍 На що звернути увагу? 1) Для всіх видів користування надрами: на площу - не більше як на 50 відсотків ❗️ площі раніше наданої в користування; на розташування – ділянка повинна бути суміжною з тією, на яку наданий дозвіл; на статус ділянки, що планується для розширення – вона не повинна бути надана у користування або виставлена на аукціон. 2) Для користування надрами з метою видобування додатково: на обсяги. Обсяг запасів корисної копалини на ділянці, що планується для розширення має бути не більше як 50 відсотків запасів ❗️, визначених раніше наданим дозволом; на статус запасів на ділянці, що планується до розширення – вони повинні бути затверджені відповідними протоколами ДКЗ. Тобто, якщо на суміжній ділянці не проводилось геологічне вивчення і запаси корисної копалини не затверджені – треба отримувати новий дозвіл з метою геологічного вивчення вказаної ділянки.

1.3. Геологічне вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.

📍 На що звернути увагу? 1) Перелік корисних копалин місцевого значення затверджений постановою КМУ від 12 грудня 1994 року №827 ➡️ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/827-94-%D0%BF#Text

ℹ️ Але якщо коротко, то це: вапняк, гажа, гіпс, сапропель – в якості сировини для хімічних меліорантів ґрунтів; гіпс, вапняк, крейда – в якості сировини для будівельного вапна та гіпсу; пісок; суглинок, супісок.

2) Спеціальний дозвіл на користування надрами надається без аукціону в тому разі, коли ❗️протягом 30 днів після розміщення на офіційному веб-сайті Держгеонадр оголошення про намір надати спеціальний дозвіл на обрану ділянку, до Держгеонадр не надійде заява з пакетом документів на отримання дозволу від інших підприємств❗️ Якщо така заява все ж таки надійде, спеціальний дозвіл буде проданий на аукціоні. Порядок придбання спеціального дозволу на аукціоні ми висвітлювали в попередніх публікаціях ➡️ https://ugs.ua/news/spetsialnyy_dozvil_auktsion

1.4. Геологічне вивчення надр за рахунок коштів державного бюджету.

1.5. Геологічне вивчення, в тому числі ДПР та видобування підземних вод (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування питних підземних вод з водозаборів ❗️ не перевищує 300 куб. метрів на добу. Ну тут все зрозуміло. Хочемо лише наголосити: ⚠️ якщо у Вас на думці є колись в майбутньому якось таки розливати та фасувати воду – не вигадуйте велосипед. Маєте не меті розливати воду – цей пункт не для Вас! Зовсім! Інакше доведеться потім здавати спеціальний дозвіл та отримувати новий. Використання корисної копалини в цьому випадку змінити НЕ МОЖНА ❌

1.6. Геологічне вивчення, у тому числі ДПР та видобування лікувальних ресурсів 💊 для використання їх виключно для лікувальних цілей. Цей пункт стосується виключно лікувальних та санаторних закладів, які мають лікувальну інфраструктуру.

1.7. Наступні випадки мають ще більше вузьке застосування, тому окремо не будемо на них зупинятись, вони досить детально викладені в постанові КМУ і стосуються за нашими підрахунками не більше 2% надрокористувачів. Окрім угод про розподіл продукції, але це окрема тема, яка регламентується окремим Законом України. І якщо буде час, ми обов’язково висвітлимо і її.

2️⃣ З чого почати? Підготувати заяву на отримання спеціального дозволу на користування надрами, разом з пакетом документів. Перераховувати документи ми не будемо, їх перелік залежить від виду користування надрами та виду корисної копалини. Ознайомитись з переліком документів можна в Додатку 1 до Постанови ➡️ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615-2011-%D0%BF#Text . 📍 На що звернути увагу? 1) Перелік документів містить досить спеціалізовані документи, розробити які не маючи фахової освіти досить складно. Документи, що не відповідають вимогам постанови КМУ повертаються заявнику; 2) В Додаток 1 (перелік документів) було внесені зміни 8 постановами КМУ і не факт, що поки Ви готуєте документи не внесуться нові; 3) Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Тобто розробка пакету документів є одним з важливіших кроків всього квесту під назвою «отримати дозвіл». І в цьому випадку ми, чи не в перше, не надаємо роз’яснень, як це зробити власними силами, а радимо: зверніться до фахівців.

3️⃣ Як обрати розробників пакету документів? Ніяк. Тому що обираючи саме розробників пакету документів Ви в результаті виконання ними роботи отримуєте саме пакет документів⚠️. І все. А вам же потрібен не пакет документів, а 👉 спеціальний дозвіл, правильно? Тому ми все ж таки радимо обирати виконавців з тих компаній, які: 1) в проекті договору яких в пункті, де буде вказаний кінцевий результат робіт Ви прочитаєте ➡️отримання спеціального дозволу на користування надрами⬅️ Це буде означати, що якщо: державні органи або органи місцевого самоврядування неочікувано змінять свою думку стосовно трактування вимог до документів (повірте, таке бувало, є і буде, коментувати причини ми не будемо, принаймні не в цій статті) підрядник буде виправляти документи; якщо документи загубляться десь між кабінетами (з кожним днем рідше, але буває) підрядник буде дзвонити або приходити до чиновників і виносити їм мозок, поки документи не підуть назначеним їм законом шляхом; що після прийняття рішення на робочій групі про надання Вам дозволу підрядник буде готувати Угоду про умови користування надрами (та ще розвага, але про це нижче), отримувати в Держгеонадра рахунки та слідкувати за термінами оплати… і багато іншого, все і не опишеш:); 2) мають досвід саме в отриманні спеціального дозволу на користування надрами. Хочемо все ж порадити: спеціалізованих геологічних компаній. Юридичні компанії також цим займаються… але документи вони все рівно замовляють у геологів… тому навіщо платити посередникам? Як достовірно дізнатись, чи має компанія досвід? Самий простий шлях - запросити референт-лист. 3) співробітники якої детально покроково розкажуть Вам шлях отримання дозволу, а не будуть наводити туману фразами «все складно… Ви не зрозумієте… ми не все можемо розповісти…»

4️⃣ Що відбувається далі? Що роблять органи влади та місцевого самоврядування та що необхідно робити надрокористувачу?

🔹 Держгеонадра направляє заяву та супровідні документи до ДНВП «Геоінформ України» та до Міндовкілля і додатково до органів місцевого самоврядування (для корисних копалин місцевого значення).

🔹 ДНВП «Геоінформ України» розглядає пакет на відповідність координат, наявність чи відсутність перетину з іншими ділянками, коректність і відповідність геологічної інформації, стан протоколу ДКЗ у разі його наявності та достовірність усієї інформації, вказаній в документах. За результатами розгляду документів ДНВП «Геоінформ України» надає висновок про доцільність надання спеціального дозволу на користування надрами або зауваження про невідповідність документів.

🔹 Міндовкілля розглядає документи та надає пропозицію щодо надання спеціального дозволу або надає відмову через зауваження щодо інформації, вказаної в документах або екологічні проблеми та обмеження вказаної ділянки.

🔹 Органи місцевого самоврядування розглядають документи та надають погодження на надання спеціального дозволу на користування надрами або надають зауваження щодо інформації, вказаної в документах та умови користування надр, які вони б хотіли бачити в межах підпорядкованої їм території. 🔸 Які саме органи місцевого самоврядування розглядають документи? Це вирішує Держгеонадра в залежності від підпорядкування земель, на яких розташована ділянка надр.

🔹 У разі наявності зауважень від ДНВП «Геоінформ України», Міндовкілля або органів місцевого самоврядування, надрокористувачу повертається пакет документів з вказанням зауважень та умов, які органи влади та місцевого самоврядування висувають до користування цією ділянкою надр.

🔹 Надрокористувач виправляє зауваження та наводить дані про виконання вказаних умов в процесі користування надрами та подає нову заяву, яка розглядається в тому ж самому порядку.

🔹 Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається на засіданні Робочої групи з питань надрокористування Держгеонадрами після отримання всіх погоджень органами місцевого самоврядування, пропозицій Міндовкілля та отримання позитивного висновку ДНВП «Геоінформ України».

5️⃣ УРА!!! Рішення про надання Вашій компанії спеціального дозволу опубліковане на сайті Держгеонадр за посиланням ➡️ https://www.geo.gov.ua/nadrokorystuvannya/robochi-hrupy/

Думаєте все, завтра Ви можете іти до Держгеонадр і забрати дозвіл? Ну звичайно Ви так не думаєте. У Вас в голові роються думки: Що робити? Куди бігти? Що куди платити? Що підписувати? Якщо Ви все ж таки дослухались нашої поради та звернулись до фахової організації, її співробітники (ну в нашій компанії принаймні так робиться) Вам зателефонують і нададуть чіткі інструкції, а що з того, що вони Вам надіслали треба оплатити, що підписати, в скількох екземплярах… Але якщо Ви таки пройшли цей тернистий шлях самі, ми підкажемо що і в якому порядку робити далі:

5.1. Сплата збору за надання спеціального дозволу. За дорученням Держгеонадра ДНВП «Геоінформ України» розраховує вартість спеціального дозволу Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2004 р. № 1374 ➡️ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1374-2004-%D0%BF#Text . Після розрахунку Держгеонадра направляє надрокористувачу лист, де буде вказана сума збору, реквізити та призначення платежу. Відповідно до пункту 13 постанови № 615 збір розраховується виходячи з початкової ціни продажу такого дозволу на аукціоні відповідно до Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами Заявник 👉 повинен сплатити у повному обсязі збір за надання дозволу протягом 45 календарних днів з дати надіслання рекомендованого повідомлення про розмір такого збору за надання дозволу. У разі несплати в установлений строк збору за надання дозволу заявник, щодо якого прийнято рішення про надання дозволу відповідно до пункту 8 Порядку, ❌ втрачає право на його отримання, а відповідне рішення скасовується. При цьому орган з питань надання дозволу може продовжити строк сплати збору за умови подання заявником письмового клопотання про продовження строку сплати збору з обов’язковим зазначенням причини, але не більш як на 15 календарних днів.

5.2. Купівля геологічної інформації. Разом із супровідним листом з вартістю збору Держгеонадра надсилає у 2-х примірниках оригінал Експертного висновку єдиного Центру геолого-економічних досліджень та експертиз ДНВП «Геоінформ України» щодо визначення вартості вторинної (обробленої) геологічної інформації. Надрокористувач заповнює вартість вказану в експертному висновку реквізити та всі інші необхідні данні в Договір про компенсацію витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи, затверджений наказом Держгеонадр від 23.10.2020 № 470 «Про затвердження Примірного договору про компенсацію витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи». Примірний договір розміщено на офіційному сайті Держгеонадр за посиланням ➡️ https://www.geo.gov.ua/nadroko.../prymirni-formy-dokumentiv/

Заповнений договір та додатки до нього надсилається у двох примірниках до Держгеонадр для подальшого узгодження, підписання, реєстрації та отримання рахунку на оплату вартості вторинної (обробленої) геологічної інформації як компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи. Термінів на оплату геологічної інформації законодавством не визначено, але без цієї оплати не варто навіть надавати до Держгеонадра Угоду про умови користування надрами.

5.3. Підготовка угоди про умови користування надрами. Текст примірної угоди доступний на сайті Держгеонадра за посиланням ➡️ https://www.geo.gov.ua/nadroko.../prymirni-formy-dokumentiv/

Необхідно обрати вид корисних копалин та вид користування надрами, скачати відповідний примірник та заповнити всі реквізити надрокористувача, ПІБ та підставу дій підписанта, місцезнаходження ділянки надр, назву корисної копалини*, загальні відомості про ділянку надр*, географічні координати та геологічну характеристику*, зазначити обсяги та строки проведення робіт. Роздрукувати в двох примірниках, завірити підписом посадової особи та печаткою (за наявністю) та направити в Держгеонадра. Чи є тут складнощі❓ Начебто все зрозуміло… але… як завжди є тонкощі. І стосуються вони Додатку № 2 «Програма робіт». Тому що за її виконання Ви будете звітувати кожен рік❗️❗️❗️ Тому що її виконання чи не в першу чергу перевіряє Департамент державного геологічного контролю. Тому що надану надрокористувачем на підписання до Держгеонадр угоду, візує декілька підрозділів Держгеонадра, і саме до програми робіт буває найбільше зауважень. Тому Програму робіт бажано заповнювати разом з тими, хто її і буде виконувати (геологами, гірничими інженерами…).

5.4. Підписання угоди про умови користування надрами. Держгеонадра після отримання від надрокористувача угоди, в особі своїх підрозділів перевіряє її на відповідність вимогам законодавчих, підзаконних та відомчих актів, та у разі відсутності зауважень підписує угоду зі свого боку та надає дозвіл на користування надрами.

6️⃣ Уххх!!! Отримали!!! ВСЕ!!! ВСЕ??? Навряд чи… Далі буде… Буде цікава робота, будуть успіхи та робочі проблеми, будуть інвестиції та доходи, перевірки та багато, багато цікавого… Але про це згодом… А зараз хапаємо «зелененьку бумажку», запираємо її в сейф (ОБОВЯЗКОВО!!!) і… святкувати!!!

Ну і як завжди… Якщо Ви, прочитавши це засумнівались, в тому, що все так просто… завжди раді проконсультувати Вас за адресою: м. Київ, пр-т Перемоги, 45, 10 парадне, пн-пт з 10:00 по 18:00 або за телефонами +38(063) 055 87 39; +38(066) 980 49 33

Також можна залишити заявочку на нашому сайті ➡️ http://ugs.ua/services/otrymannia_spetsialnoho_dozvolu_sd

будь в курсі новин та змін у законодавстві

підпишись та отримуй інформацію першим